Mellan Venus och Mars är ett konsertprogram med saxofonisten Johannes Thorell och pianisten Magnus Sköld som belyser jämställdheten inom musikhistorien. Varför har så (relativt) få kvinnliga tonsättare kunnat/fått verka och slå sig fram och kan man definiera något som manlig och/eller kvinnlig musik och vad händer i så fall när manliga musiker tolkar kvinnlig musik?
Vi har här valt att presentera ett konsertprogram med underbar musik av några alldeles fantastiska tonsättare (som dessutom råkar vara kvinnor) och hoppas få möta just er med detta program och tema.
Clara Schumann (1819-1896) 3 Romanser op.22 (1853)
Charlotte Bray (1982) Circling Point (2014)
Paule Maurice (1910-1967) Tableaux de provence (1948-1955)
——————- Paus ——————-
Leilei Tian (1971) Let us Create Man (2013
Fernande Decruck (1896-1954) Sonate (1943)
Programmet är cirka 40+30 minuter plus paus och presenteras muntligen av musikerna för att ge en tydlig bakgrund till konsertens tema.
Om programmet!
1853 flyttade Robert och Clara Schumann till Düsseldorf och fick till sist ett hus stort nog för att Clara skulle kunna öva och komponera utan att störa sin nervösa make. Samma sommar komponerade hon många verk och bland dessa hennes 3 Romanser för violin and piano, Op. 22, som publicerades 1855/1856 i Leipzig.
Clara Schumann tillägnade sina 3 Romanser till violinisten Joseph Joachim (1831-1907), som senare framförde verket för bland annat Kung George V av Hanover, med stor framgång.
När jag 2010 för första gången kom i kontakt med Charlotte Bray och hennes musik så slogs jag direkt av den klarhet och tveklöshet som finns i hennes tonspråk. Detta gjorde att jag helt enkelt inte kunde låta bli att beställa ett nytt verk av henne för saxofon och piano. Verket Circling Point är inspirerat av Tomas Tranströmers dikt Ostinato ” Under vråkens kretsande punkt av stillhet, rullar havet dånande fram i ljuset, tuggar blint sitt betsel av tång och frustar skum över stranden.
Jorden höljs av mörker som flädermössen pejlar. Vråken stannar och blir en stjärna. Havet rullar dånande fram och frustar skum över stranden.”
Paule Maurice är en fransk tonsättare som mest blivit känd inom saxofonistkretsar för sina underbara musikaliska skildringar av sina hemtrakter i verket Tableaux de Provence, ett verk som sedan uruppförandet 1956 spelats oändligt mycket av saxofonister över hela världen. Verket är i 5 satser: Farandole för unga kvinnor, Sång till min älskade, Den bohemiska kvinnan, En själslig suck för Alyscamps och till sist Humlan.
Leilei Tian tilldelades 2011 det prestigefyllda priset Prix de Rome och har tidigare även vunnit kompositionstävlingarna Citta di Udine i Italien, GRAME i Lyon samt Gaudeamustävlingen i Holland. Verket Let us Create Man är baserat kring skapelseberättelsen men är inte programmusik i traditionell benämning. Verket är en sambeställning av saxofonister från hela världen och är uruppfört av Johannes och Magnus i Örebro våren 2014.
Fernande Decruck har bland annat komponerat över 40 verk för saxofon men hennes musik föll strax efter hennes död (1954) i glömska. Nyligen har dock hennes Sonat för saxofon och orkester (eller piano) återfunnits och blivit ett av de betydande verken i standardrepertoaren bland saxofonister. Verket som är i fyra satser finns även i version för viola och orkester.
Duo Sköld/Thorell har funnits sedan 1999 och har bland annat vunnit Wolfgang Jacobi-tävlingen i München och gjort inspelningar för SR P2 samt Bayerska radion och Sydvästtyska radion.
Ensemblen framträder även i konstellationen saxofon och orgel.
Januari 2011 släppte saxofonisten Johannes Thorell och pianisten Magnus Sköld sin debut-CD The Forbidden Saxophone på skivbolaget dB Productions”.
Saxofonisten Johannes Thorell är född 1976 och uppvuxen i Skövde. Efter studier vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm samt Conservatorium van Amsterdam så debuterade Johannes 2002 med Kungliga Filharmoniska orkestern i Edison Denisovs konsert för altsaxofon och orkester.
Johannes är en aktiv kammarmusiker och spelar regelbundet med Nordiska saxofonkvartetten samt i duo tillsammans med pianisten Magnus Sköld.
Hans stora intresse för samtida musik har lett till ett flertal beställningar och uruppföranden av ny musik av tonsättare som LeiLei Tian, Andrea Tarrodi, Molly Kien, Katarina Leyman, Per Egland, Ylva Q Arkvik, Tebogo Monnakgotla, Benjamin Taylor, Björn Bolstad Skjelbred, Charlotte Bray, Dror Feiler, Lars Ekström, Lars Carlsson och Mårten Josjö, Ray Naessén med flera.
2003 presenterades Johannes som ”ung svensk solist” vid konsertserien Musik på sörmländska slott och herresäten, och sommaren 2004 utsågs Johannes till Stora Enso Kvarnsvedens ”bruksstipendiat” vilket bl.a. innebar en konsert i Furudals Bruk under festivalen Musik vid Siljan och 2005 medverkade Duo Sköld/Thorell vid Ung och lovande i Västerås.
2011 släpptes debut-CDn the forbidden saxophone (dBCD138) vilket 2012 följdes upp med skivan Far North (dBCD150).
Johannes är sedan 2012 Selmer Paris performing Artist och driver även Nordic Saxophone Festival.
Magnus Sköld föddes i Stockholm 1974.
Efter orgelstudier vid Sköndalsinstitutet i Stockholm följde pianostudier vid stadens Kungliga musikhögskola för Ester Bodin-Karpe och Staffan Scheja samt på Sibeliusakademin i Helsingfors för Liisa Pohjola. Magnus har genom åren etablerat sig som ackompanjatör, kammar- och orkestermusiker och även som sångare.
Han har deltagit i festivaler i Sverige, Norge, Litauen, Tyskland och Frankrike. Som solist har han framfört pianokonserter av bl.a. Mozart, Chopin, Schumann, Rachmaninov och Bartók.
Magnus har också tilldelats ett antal större stipendier, bl.a. Paulis liedstipendium och Musikaliska Akademins utlandsstipendium och medverkat vid flertalet radio- och skivinspelningar.